Supervisie, voordrachten en workshops.

Voor hulpverleners en overige professionals heeft Mensis een aanbod aan bijscholing middels supervisie, voordrachten en workshops. Deze bijscholingen worden steeds verzorgd door collega’s met een specialistische expertise ter zake.

Bij Mensis hebben we een select aanbod aan voordrachten en workshops die we jaarlijks op geplande tijdstippen geven.

Bekijk hier ons aanbod:

Welke eetstoornissen zijn er allemaal en hoe kan je ze herkennen? Wat is de herstelprognose? Op welke lichamelijke risico’s moet je bedacht zijn? Wanneer is een opname of doorverwijzing nu eigenlijk nodig? Hoe zit de dynamiek van een eetstoornis in elkaar: waar gaat het eigenlijk over?

Mijn cliënt is veel te jong of te oud om een eetstoornis te hebben, toch? Mijn cliënt heeft helemaal geen ondergewicht dus er iets niets ernstigs aan de hand…

En ook: welke bejegening neem je het beste aan als hulpverlener? Wat bij een gebrek aan motivatie of ziekte-inzicht? Welke vragenlijsten en therapie-opdrachten kunnen de diagnostiek ondersteunen?

Deze en nog vele andere vragen worden beantwoord in deze 3 uur durende workshop. We geven je de ins en outs mee van de verschillende eetstoornissen en illustreren alles met lekker veel voorbeelden uit de praktijk. Zo ga je aan het einde naar huis met een beter begrip van en voor eetproblematiek!

Deze workshop is geschikt voor (para)medische professionals die een sensitiviteit voor eetstoornissen wensen te ontwikkelen.

Vraag aan

Wanneer we het woord ‘trauma’ horen denken we automatisch aan heftige voorbeelden als terrorisme, misbruik, geweld, pesterijen, … Dit zijn dingen die er teveel waren en er eigenlijk niet hadden mógen zijn. Minder vaak denk je hierbij ook aan het tegenovergestelde, namelijk iets wat er had moéten zijn maar er feitelijk niet of te weinig was, zoals aandacht, affectie, emotionele afstemming, … Dit kan namelijk ook voor diepgaande kwetsuren zorgen en is dus ook een trauma in de letterlijke betekenis van het woord.

In deze voorstelling leggen we uit wat trauma’s nu eigenlijk zijn en hoe vaak ze voorkomen. We vragen ons af of alle trauma’s even schadelijk zijn en ze allemaal professionele hulp behoeven. We hebben het ook over de neurobiologie van trauma’s en hoe zij de psychosociale ontwikkeling van een individu al vroeg kunnen bepalen. Hierdoor zal je merken dat er niet zoiets bestaat als ‘te jong om te beseffen’ en dat een trauma zelfs al in de baarmoeder meegegeven kan worden door de invloed die het heeft op het zich ontwikkelende brein. We leggen je verder uit hoe trauma en (dreigend) gevaar iemands brein kan kapen, waardoor de persoon wel of niet op een bepaalde manier reageert en zelfs dingen kan doen die hij/zij eigenlijk helemaal niet wilt. Deze informatie is cruciaal om onbegrip van de persoon zelf en diens omgeving te voorkomen, om zo niet onbewust tot ‘victim blaming’ over te gaan. Dit bezorgt het slachtoffer immers vaak nog een bijkomend trauma… Tot slot ga je ook snappen waarom mensen met een trauma-achtergrond zo vaak last krijgen van angsten en depressies, eetstoornissen, verslaving en zelfs chronische lichamelijke klachten waar niet altijd een medische verklaring voor te vinden is.

Na de voorstelling heb je een goed zicht op de verschillende soorten trauma en de impact ervan op lichaam en geest. Je beseft dat trauma’s geen randfenomeen zijn en dat ze onderliggend zijn aan vele ‘openlijke’ problematieken. De lezing helpt je tot slot ook op weg naar een betere afstemming in de omgang met je eigen kinderen, naasten en patiënten omdat er uit de voorstelling ook zal blijken wat er nu eigenlijk wél nodig is voor een gezonde psychosociale ontwikkeling.

Deze voorstelling is geschikt voor professionals en het brede publiek. De duur van de voorstelling kan aangepast worden volgens de behoeften van de aanvrager (cf. 1 – 3 uur).

Vraag aan

De geestelijke gezondheidszorg is een fantastische sector. De problematieken zijn divers, het werk is dankbaar en verrijkend en de mogelijkheden tot bijleren en specialiseren zijn eindeloos. Maar het is net hierdoor dat je als young professional ook wat vast kan lopen. Zeker als je na je afstuderen direct met een zelfstandige praktijk start. Want na je vijfjarige universitaire opleiding merk je al snel dat deze praktijk je nog heel wat uitdagingen biedt en dat je opnieuw de boeken in moet voor concrete handvaten en richtlijnen. Onzekerheid in je klinische werk is dan ook eerder regel dan uitzondering en dit willen we graag normaliseren.

Binnen Mensis bieden we je graag ondersteuning aan bij dit groei- en zoekproces door middel van supervisie. We kijken op inhoudelijk niveau met je mee en delen graag onze good practices en kennis ten aanzien van enkele van onze expertises. Daarnaast maken we ook ruimte voor de persoon van de therapeut. Als therapeut zijn we namelijk ook mens en dat betekent dat ook wij getriggerd kunnen worden door onze cliënten. Het kan dan ook fijn zijn om een klankbord te hebben, zowel voor je eigen welzijn alsook voor de therapieën die je geeft. In supervisie gaan we op beide zaken in, zodat je verder kan groeien in je rol als therapeut.

Supervisie wordt binnen Mensis gegeven door Bram Van Vlasselaer of Sophie Pollock. Over de meerwaarde van supervisie kunnen we zelf meespreken. Beiden hebben we namelijk sinds ons afstuderen verschillende supervisietrajecten gevolgd bij diverse professionals die ons steeds nieuwe invalshoeken en specialistische expertise konden geven bij bepaalde problematieken. En beiden zijn we ook nu nog steeds in supervisie zodat we blijven investeren in onszelf als werkinstrument.

Heb jij als young professional ook het gevoel dat je wel wat vaste grond onder je voeten kan gebruiken bij bepaalde cliënten? En heb je nog geen (afgeronde) therapie-opleiding gevolgd? Of zoek je gewoon iemand die je groeiproces begeleidt en je wat richting kan geven? Dan ben je bij ons van harte welkom. Bram geeft je vanuit zijn expertise supervisie bij het werken met volwassenen (18+) die kampen met angststoornissen en burn-out en bij Sophie kan je terecht voor de begeleiding van cliënten (15+) die lijden aan eetstoornissen. De frequentie hiervan wordt steeds in onderling overleg bepaald naargelang je eigen behoeften.

Supervisie vindt plaats binnen de lokalen van Mensis of online en kan dus niet op verplaatsing. Om in aanmerking te komen voor supervisie is de voorwaarde dat je minimaal een master in de psychologie of pedagogie hebt.

Vraag aan
Maak kennis met ons team